Op de Camino is iedereen gelijk - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Maarten Hoek - WaarBenJij.nu Op de Camino is iedereen gelijk - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Maarten Hoek - WaarBenJij.nu

Op de Camino is iedereen gelijk

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

15 Juli 2014 | Spanje, Belorado

Ik ga terug naar mijn kamer en kijk naar de finish van de Touretappe. Kort voor zessen wordt ik gebeld vanaf de receptie, Ingrid en Andrej komen voor het diner. We eten in een restaurantje voor €11, 3 gangen incl wijn en water. Na het eten gaan we nog naar de Supermercado om ontbijt te halen.
Op de kamer leg ik mijn appels en pruimen samen met mijn gevulde bidons in de minibar en al gauw val ik in slaap.

Dinsdag 15 juli, van Santa Domingo de la Calzada naar Belorado

De wekker gaat om 5.30. Gelukkig kan ik nog even douchen ('s-ochtends wordt er niet gedoucht, je wilt immers niet met een natte handdoek op pad) en mijn spullen pakken. Om 6.25uur check ik uit en ik tref Ingrid en Andrej. Ik geef ze nog aan dat ik vandaag wat meer tijd wil pakken. Buiten SDdlC lopen ze bij de oversteekplaats door, terwijl ik moet wachten op,het verkeer. Ik laat ze gaan en loop zonder spierpijn gemakkelijk door. De weg begint met een lange klim en de ondergrond is makkelijk vandaag. Het valt allemaal wel mee. Bij het eerste dorpje is het eerste terras al vol,met pelgrims, de kerk er tegenover is weer wonderbaarlijk mooi met een enorm gouden altaar.
Bij de bar nemen we met een grote groep een ontbijt en ik besluit verder te lopen met een paar anderen, ik wil niet alleen in een streep naar de bestemming lopen, maar ook genieten van de weg.
Bij de bestemming zijn er vandaag twee Albergues met een zwembad. Gelet op het warme weer heeft iedereen het er over. De etappe is met 22-23k kort dus vanmiddag kan er gezwommen worden.
Na een tweede caffee con letsche loop ik verder met Judith uit Hongarije en Stefano uit Florence. Stefano gaat veel sneller, dus ik loop met Judith een aantal uren op. We stoppen bij de dorpspompen en overal zijn daar pelgrims. Bij velen is al een witte uitslag zichtbaar de uitrusting, het zweet laat zoutsporen achter. Hier heerst de atmosfeer van delen met elkaar en dat voelt goed. De een heeft kersen, ik heb pruimen, de ander koekjes etc en we delen het met z'n allen.
Iedereen moet door de hitte, de klimmetjes en de afdalingen. Motto wordt duidelijk, op de camino is iedereen gelijk.

Bij een volgend plaatsje loop ik mee met Daniël uit London. Dit is zijn eerste dag op de Camino, hij zet zijn reis van vorig jaar voort. Hij heeft nog geen tempo in de benen dus ik laat hem achter. Het landschap is weer wonderbaarlijk mooi, glooiend, gouden graanvelden en enorme vergezichten. Je ziet de Camino al van verre.
We lopen een groot stuk vandaag langs de grote weg naar Burgos. Kort voor Belorado komt een busje over het camino pad aangereden. Het drietal voor mij rijdt hij voorbij, maar bij stopt hij en als een soort van ploegleider steekt hij zijn hand uit en overhandigd mij een heerlijk koud flesje bronwater. Hij maakt reclame voor zijn Albergue. Na een kort dankwoord gaat het al weer verder. Ik voel me fysiek weer sterk, dus ik zet een eindsprint in, mijn IPad app fluistert mij in de oren dat ik nu 6,2km per uur loop. Al snel haal ik het drietal voor mij in. Het meisje dat als achterste van het drietal loopt heeft het zwaar en ik geef haar mijn halfvolle fles water, dit wordt in dankbaarheid aanvaard.
Even verderop zie ik plotseling een windhoos. Vlak voor wervelt de wind en draait sterk neemt zand en kleine deeltjes mee van de grond. Groot wordt de windhoos niet, een paar meter en een paar seconden en het is voorbij.
Het dorpje komt in zicht en na de drukke weg overgestoken te hebben kom ik in een mooi klein plaatsje, Belorado. Ik ben op zoek naar de Albergue en al snel vraagt een Spanjaard dof ik de Cuatro Cantanea zoek, ik bevestig dit en om de hoek wacht het zwembad.
Dit is een prima Albergue met een keuken / restaurant / wasgelegenheid / drooglijnen/ tuin / zwembad. Ik kom hier om even na 13uur dus ik vermaak mij vanmiddag wel. Ingrid en Andrej zij er al en al snel komt het Sloveense stel binnen, Daniël komt, een schot uit Stirling komt binnen, de Nederlanders van de Parador (ze zijn vandaag met de bus gegaan). Hier is het gezellig druk. Vanavond diner met de grote groep.

Ik zit nu al ruim een uur in de tuin / zwembad en af en toe druppelt er weer een bekende binnen

  • 15 Juli 2014 - 21:52

    Simone:

    Buen Camino!
    leuk je verslagen te lezen, maar wat meer fotos graag...
    weet niet of je je emails kan lezen, maar zal van de week wel even een update van hier doen. Jersey is een stuk saaier dan jouw reis, dus je mist er niets aan als je het pas over twee maanden of zo leest!
    groetjes en veel sterkte; hoop dat de reis is wat je zocht
    Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 10813

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Mijn Camino naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: