De kop is er af - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Maarten Hoek - WaarBenJij.nu De kop is er af - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Maarten Hoek - WaarBenJij.nu

De kop is er af

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

09 Juli 2014 | Frankrijk, Baiona

Maandag 7 juli
Vanochtend vertrokken uit Mont de Marsan. Auto nat van de regen, prima hotel en goed ontbijt en dat voor €42.

Onderweg naar Aire Adour veel regen, hard werken voor de ruitenwissers. Mooie cathedraal
, leek van binnen op agen. Eerste echte pelgrims gezien. Vandaar naar saint sever, mooi oud stadje met fraaie abdij kerk met kloostergang, schoonmaken voor de deur.
Pal zuidwaarts naar Peyrorade, laatste stop voor sjpdp. Regen regen regen, veel pelgrims met volle in volle regen outfit en nat. Rivieren wild en bruin water, zelfs loopbruggen gezien die halt weg zijn gespoeld en vele bomen zijn omgevallen. Bij sjpdp auto bij sporthal geparkeerd en naar citadel gelopen. Pelgrims office is dicht tot 13.30, wil wel eerste stempel van hier hebben, weer redelijk opgeklaard. Heb nu zin om te starten. Hier in sjpdp meer toeristen dan pelgrims, je bent een soort van bezienswaardigheid die erbij hoort. Een soort van acteur die past in het decor.

Om 13.30 eerste stempel gehaald met een hele groep pelgrims. Als enige vertrokken, wellicht blijven de anderen de nacht in sjpdp. Kon al zien dat er een aantal elkaar kent en dat andere net kennisgemaakt hadden. Zenuwachtig sfeertje. Afgedaald vanaf port saint Jacques naar port espagne. Gezellig stadje, heeft wel iets van riquewhir. Als enige heb je wel bekijks. Nog even in de kerk gekeken en verder gegaan. Onder de tour espagne spontaan aangesproken door Fransman die foto van mij heeft gemaakt. Hij was de eerste na het kantoor die mij buen camino wenste. Van einde dorp gaat het gelijk omhoog en rechtsaf naar route napoleon . Begin nog lekker tempo je ziet de klim al van grote afstand. Echt enorm. Kennelijk heeft het zwaar geregend want over grote stukken is de bermbegroeing op de weg gezakt.
Zie in de verte een eerste andere pelgrim, al snel bij hem, staat te bellen. Verder geklommen, paar keer kort gestopt om snel even op adem te komen.
Na ca 5 km gaat het echt extreem stijl, snelheid daalt hard. Klim gaat langs honto (water bijgevuld) en even verderop via apart voetpad. Beek midden door het pad. Eenmaal met voeten tot enkel in modder. Voet droog, goede schoenen.
Na pad weer terug op de weg dwars door schaapskudde. Blijft stijl. Als het eindelijk wat minder stijl wordt begint het langzaam te regenen. Erg Genoeg om te stoppen om de jas aan te trekken. Dacht dat orisson over de heuvel lag, gaat harder regenen en verborgen in een bocht ligt de herberg. De weg zorgt voor je.
Op stijle klim denk je helemaal nergens aan, voet voor voet voor voet . Motto voor vandaag, de kop is er af (op zo'n klim dend je toch nergens aan.

Toch nog droog aangekomen, alleen zeiknat van het zweet. Kamer met 6 personen, ik heb het laatste bed. Boven. Douchen (1 muntje, dus maar 1 keer douchen) kleren gespoeld en ik kan er weer tegen aan. 3 Fransen en 2 kanen. Een paar liggen te slapen. 2 Franse komen al van verre, vezelay en Parijs, die hebben er al weken op zitten!

Kamer wel even wennen. Geen aflegruimte oid, dus alles ligt op bed of op de steunbalken boven mij. De man die het bed beneden mij heeft, heeft dezelfde rugzak, hoezo toeval!

17.00 diner om 18.30

Diner is gezellig grote tafel met uitsluitend pelgrims. Zit naast een Deens stel, twee vriendinnen uit Wuppertal en een van de kanen, hij (13jr) is met zijn grootvader van 79 op camino. Grootvader doet het nu voor de vierde keer met zijn vierde kleinzoon, hij moet binnenkort nog een keer met nummer vijf. Bij eten van anderen gehoord hoe extreem het weer is geweest, de trein vanuit Bayonne ging niet, alleen bus was mogelijk.
Soep van bonen, rollade met bonen en taart na, alles inclusief karaffen met wijn.
Na het eten nog even buiten gestaan, twee jongens uit Oostenrijk komen net aan, doen wat warmere kleren aan en lopen door (het is half negen en tot Roncevalles, 19 km verder is er niets.

Koeien komen aangelopen en een andere Amerikaan begint een gesprek met de dames, geen reactie, zijn Frans is niet goed.

Vroeg naar bed gegaan 20.30 uur, nog wat gelezen en gaan slapen

• 09 Juli 2014 - 18:35

Caminofrans2014:

OLA Pelegrino,
    Ik verwacht dat gij nu in het land van Sinterklaas aan het tippelen bent. Die Schoone oversteek naar Roncesvalles was prachtig, toch?!
    Buon Camino :-)
    Caminofrans2014